Η δασοπυρόσβεση στην Ελλάδα είναι ένα τεράστιο και σύνθετο ζήτημα, που συνδέεται με το κλίμα, τη γεωγραφία, αλλά και την οργάνωση του κράτους.
Απο το 1960 μέχρι σήμερα, ελάχιστα έχουν συμβεί ως προς το θέμα της δασοπυρόσβεσης και δασοπροστασίας, με εξαίρεση την προμήθεια των γνωστών Καναντέρ, την περίοδο 1968-1970.
Πυροσβεστική ή Δασαρχεία;
Ιδού το μεγάλο ερώτημα, και εκεί που η γραφειοκρατία και η αλληλοκάλυψη αρμοδιοτήτων έχουν θέσει σε τεράστιο κίνδυνο τη χώρα.
Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας – Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη – Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης: ποιος ο περισσότερο ή λιγότερο υπεύθυνος;
Τα ερωτήματα πολλά, όπως πολλές χιλιάδες των καμένων εκτάσεων στη χώρα μας, περιουσίες συμπολιτών μας στάχτη και οι νεκροί αλλά και εγκαυματίες επίσης πολλοί!
Σήμερα, το Θρακικό Πρακτορείο Ειδήσεων, επιχειρεί να διεισδύσει στο θέμα, με όσα στοιχεία διαθέτει και να αποτυπώσει την κατάσταση στη χώρα αλλά και στην περιοχή μας, την Αν. Μακεδονία και Θράκη.
🔹 Ιδιαίτερες συνθήκες της Ελλάδας
- Η χώρα έχει μεσογειακό κλίμα, με θερμά και ξηρά καλοκαίρια, που αυξάνουν δραματικά τον κίνδυνο πυρκαγιών.
- Το ανάγλυφο (βουνά, δύσβατες περιοχές, μικρά νησιά) κάνει την πρόσβαση δύσκολη για τα επίγεια μέσα.
- Η βλάστηση (κυρίως πευκοδάση με ρητίνη) είναι ιδιαίτερα εύφλεκτη.
🔹 Αρμόδιοι φορείς
- Πυροσβεστικό Σώμα Ελλάδας (ΠΣ): από το 1998 έχει την κύρια ευθύνη για τη δασοπυρόσβεση.
- Δασική Υπηρεσία: ασχολείται περισσότερο με την πρόληψη, τη διαχείριση δασών και την αποκατάσταση.
- Συνδρομή Ενόπλων Δυνάμεων, Αστυνομίας, Εθελοντών και Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε περιπτώσεις μεγάλων κρίσεων.
🔹 Μέσα και τεχνολογία
- Εναέρια μέσα: Καναντέρ (CL-215/CL-415), Air Tractor, Erickson S-64, Canadair από άλλες χώρες μέσω ευρωπαϊκού μηχανισμού rescEU.
- Επίγεια μέσα: υδροφόρα πυροσβεστικά, πεζοπόρα τμήματα που επιχειρούν σε δύσβατες περιοχές.
- Νέες τεχνολογίες: drones για ανίχνευση, δορυφορικά δεδομένα, συστήματα έγκαιρης προειδοποίησης.
🔹 Προβλήματα που συζητιούνται συχνά
- Έμφαση στην καταστολή και όχι αρκετά στην πρόληψη (καθαρισμοί, αντιπυρικές ζώνες).
- Έλλειψη μόνιμου προσωπικού και εξάρτηση από εποχικούς πυροσβέστες.
- Γήρανση στόλου εναέριων μέσων (π.χ. τα παλαιά Canadair).
- Αυθαίρετη δόμηση και πίεση στα δάση μετά τις φωτιές.
Οι αρμοδιότητες απο το 1960 μέχρι σήμερα…
Μέχρι το 1998, την ευθύνη για την πρόληψη και την καταστολή των δασικών πυρκαγιών είχε κυρίως η Δασική Υπηρεσία.
Από το 1998, η αρμοδιότητα της καταστολής πέρασε στο Πυροσβεστικό Σώμα, ενώ η Δασική Υπηρεσία περιορίστηκε στη διαχείριση και αποκατάσταση των δασών.
Μεγάλα γεγονότα όπως οι πυρκαγιές του 2007 στην Πελοπόννησο και του 2021 στην Εύβοια οδήγησαν σε αναθεωρήσεις του σχεδιασμού.
Η Ελλάδα εντάχθηκε ενεργά στον ευρωπαϊκό μηχανισμό πολιτικής προστασίας (rescEU), ώστε να λαμβάνει βοήθεια σε εναέρια μέσα και προσωπικό.
Πάμε όμως στην περίοδο 1960–1990, που είναι ιδιαίτερα σημαντική γιατί τότε μπαίνουν οι βάσεις για το πώς φτάσαμε στο σημερινό μοντέλο.
Η Ελλάδα τότε είχε ραγδαία αστικοποίηση και εγκατάλειψη της υπαίθρου. Τα χωριά άδειαζαν, οι παραδοσιακές πρακτικές (βόσκηση, ξύλευση, καθαρισμοί) σταδιακά περιορίστηκαν → τα δάση έμεναν με περισσότερη καύσιμη ύλη.
Η οικονομική ανάπτυξη και η πίεση για οικιστική χρήση οδήγησαν σε αυθαίρετη δόμηση σε δασικές εκτάσεις.
Οι δασικές πυρκαγιές αυξήθηκαν σημαντικά τόσο σε συχνότητα όσο και σε ένταση.
Ο ρόλος της Δασικής Υπηρεσίας
Μέχρι το 1998, την πλήρη ευθύνη για τις δασικές πυρκαγιές είχε η Δασική Υπηρεσία (και όχι το Πυροσβεστικό Σώμα).
Η Δασική Υπηρεσία διέθετε δικούς της δασοφύλακες, παρατηρητήρια, οχήματα και μικρές επίγειες δυνάμεις.
Σταδιακά, όμως, αντιμετώπιζε υποστελέχωση και περιορισμένα μέσα, ιδιαίτερα τη δεκαετία του ’80.
Εναέρια μέσα
Από τη δεκαετία του ’70 η Ελλάδα άρχισε να χρησιμοποιεί εναέρια μέσα για δασοπυρόσβεση.
Τα πρώτα Canadair CL-215 ήρθαν στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και αποτέλεσαν επανάσταση.
Ως τότε, επιχειρούσαν κυρίως στρατιωτικά αεροσκάφη με προσαρμογές, ή ελικόπτερα του στρατού με δεξαμενές νερού.
Τα λάθη & παραλείψεις του παρελθόντος (1960–2020)
- Κατακερματισμός αρμοδιοτήτων: Μέχρι το 1998 η Δασική Υπηρεσία είχε την ευθύνη· μετά το Πυροσβεστικό Σώμα. Η αλλαγή όμως έγινε χωρίς επαρκή μεταφορά γνώσης και πόρων.
- Έμφαση στην καταστολή αντί στην πρόληψη: Ανεπαρκείς καθαρισμοί δασών και οικοπέδων. Ελάχιστες αντιπυρικές ζώνες και δασικοί δρόμοι.
- Αυθαίρετη δόμηση & οικιστική πίεση: Τα καμένα πολλές φορές άλλαζαν χρήση· οι πολίτες δεν έβλεπαν την πρόληψη ως κοινή ευθύνη.
- Υποστελέχωση: Δασική Υπηρεσία και Πυροσβεστικό Σώμα συχνά λειτουργούσαν με εποχικούς και όχι με μόνιμους.
- Γήρανση στόλου: Τα Canadair CL-215 (από το ’70) συνέχισαν να πετούν δεκαετίες με μεγάλο κόστος συντήρησης.
- Ανεπαρκής συντονισμός: Σε μεγάλες φωτιές (2007, 2018 Μάτι, 2021 Εύβοια) φάνηκε ότι οι φορείς δυσκολεύονταν να συνεργαστούν.
- Τα προηγούμενα χρόνια λοιπόν, υπήρχε κυρίως “πυροσβέση”, σήμερα επιχειρείται μια πιο ολοκληρωμένη “δασοπροστασία” με τεχνολογία και ευρωπαϊκή συνεργασία· το ερώτημα είναι αν η πρόληψη θα εφαρμοστεί συστηματικά και όχι μόνο στα χαρτιά.
Η κατάσταση στην Αν. Μακεδονία και Θράκη
Η ΑΜ-Θ διαθέτει πλέον σύγχρονα εργαλεία (drones, κάμερες/αισθητήρες, ενισχυμένα οχήματα, στάθμευση εναέριων μέσων), όμως ο επιχειρησιακός έλεγχος της πυρόσβεσης είναι του Πυροσβεστικού Σώματος. Τα Δασαρχεία έχουν πρωτεύοντα ρόλο στην πρόληψη και τη διαχείριση του δάσους, όχι στην επιχειρησιακή καταστολή.
Ποια είναι αυτά τα μέσα;
- Drones επιτήρησης που επιχειρούν στο πλαίσιο πρόληψης από την ίδια την Περιφέρεια ΑΜ-Θ (ανακοινωμένα 2024, σε χρήση και το 2025).
- Στάθμευση εναέριων μέσων στην Αλεξανδρούπολη την αντιπυρική περίοδο (π.χ. 3 Air Tractor + 1 ελικόπτερο).
- Ενίσχυση επίγειου στόλου του Π.Σ. στην Περιφέρεια (παράδοση 16 νέων πυροσβεστικών οχημάτων μέσω «ΑΙΓΙΣ»).
- Συστήματα έγκαιρης ανίχνευσης/καμερών στο Δάσος Δαδιάς (πιλοτική εγκατάσταση θερμικών/οπτικών καμερών & μετ. σταθμών—ενταγμένη στην περιοχή πριν το 2023).
- Εθνική ενίσχυση με UAVs (80+ drones πανελλαδικά για εποπτεία 2025, που κατανέμονται και σε ΑΜ-Θ).
- Τακτικές ασκήσεις Π.Σ. (π.χ. «ΔΙΑ ΠΥΡΟΣ 2024/2025») στις περιφερειακές διοικήσεις, άρα και στην ΑΜ-Θ.
- Επιπλέον, το τοπικό σχέδιο «ΙΟΛΑΟΣ 2» (Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας–Θράκης) περιγράφει ροές ειδοποίησης/συντονισμού και δράσεις υποστήριξης (μηχανήματα έργου, επικοινωνίες, εκκενώσεις).
Ποιο είναι αυτό το σχέδιο και τι περιλαμβάνει;
«ΙΟΛΑΟΣ 2» – Ειδικό Σχέδιο Δασικών Πυρκαγιών
Η Περιφέρεια ΑΜΘ έχει εγκρίνει το „Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών εξαιτίας Δασικών Πυρκαγιών“, με την επωνυμία «ΙΟΛΑΟΣ 2». Πρόκειται για ολοκληρωμένο σχέδιο διαχείρισης κρίσεων δασικών πυρκαγιών, που περιλαμβάνει διατάξεις για τον συντονισμό των εμπλεκόμενων φορέων, μέτρα αντιμετώπισης και ανάκαμψης μετά την εκδήλωση πυρκαγιάς. Η τελευταία ενημέρωση του σχεδίου έγινε πρόσφατα από την Περιφέρεια ΑΜΘ.
Ειδικό Σχέδιο Οργανωμένης Προληπτικής Απομάκρυνσης Πολιτών
Παράλληλα, υπάρχει ένα «Ειδικό Σχέδιο Οργανωμένης Προληπτικής Απομάκρυνσης Πολιτών», που ενεργοποιείται όταν υπάρχει απειλή από εξελισσόμενη ή επικείμενη δασική πυρκαγιά. Το σχέδιο περιλαμβάνει καθοδηγημένες δράσεις για την ασφαλή εκκένωση των πολιτών από επικίνδυνες περιοχές.
Πρακτικά του Περιφερειακού Συμβουλίου για Δασικές Πυρκαγιές
Το Περιφερειακό Συμβούλιο της ΑΜΘ έχει συντάξει και εγκρίνει Πρακτικά (Π.Ε.Σ.Ο.Π.Π.) με ειδική εστίαση στις πυρκαγιές:
- Στις 19 Μαΐου 2025 αφορά γενικά θέματα πυρκαγιών.
- Στις 28 Ιουνίου 2025 ήταν επίσης έκτακτο πρακτικό για ζήτημα πυρκαγιών.
- Επίσης, υπήρξαν έκτακτες συνεδριάσεις ανά Περιφερειακές Ενότητες (Ξάνθη, Ροδόπη, Έβρος) το καλοκαίρι του 2024, με ειδικό θέμα τις δασικές πυρκαγιές.
Περιφερειακό Σχέδιο Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή
Η Περιφέρεια της ΑΜΘ έχει εκπονήσει και ένα Περιφερειακό Σχέδιο Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή (ΠεΣΠΚΑ), που αφορά και θέματα όπως ο αυξημένος κίνδυνος πυρκαγιών λόγω της κλιματικής απαισίας, καθώς και έργα πρόληψης και προστασίας.
Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα για τον Έβρο
Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του Αυγούστου 2023, ανακοινώθηκε το Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα για τον Έβρο, περιλαμβάνοντας:
- 90 εκατομμύρια ευρώ για άμεσες ανάγκες ανανέωσης των καμένων δασικών εκτάσεων,
- Έργα αντιπυρικής και αντιπλημμυρικής προστασίας για την περίοδο 2023–2025.
Στοχεύει στην αποκατάσταση και ενίσχυση της ανθεκτικότητας στην περιοχή.
Ποια η λύση στο πρόβλημα της Δασοπροστασίας και Δασοπυρόσβεσης;
Ειδικοί έχουν “μοιραστεί” σε δύο πλευρές, όταν γράφουν και αναλύουν για το τι πρέπει να γίνει.
Η μία πλευρά στηρίζει ότι πρέπει να υπάρξει επιστροφή στο μοντέλο ευθύνης του Δασαρχείου με ίδρυση Υπηρεσίας Δασοπυρόσβεσης.
Η άλλη πλευρά μιλά για ένα “υβριδικό σύστημα” που περιλαμβάνει και τις δύο περιπτώσεις, δηλαδή άμεση συνεργασία με παράλληλους ρόλους απο Δασαρχεία και Πυροσβεστική.
Ας δούμε αναλυτικά τα δύο σενάρια που προτείνουν οι ειδικοί:
Α. Πλήρης επιστροφή στα Δασαρχεία (με νέο Σώμα Δασοπυρόσβεσης)
Υπέρ
- Ενώνει διαχείριση καυσίμων – πρόληψη – αρχική προσβολή στο ίδιο «σπίτι» (δασικό).
- Αξιοποιεί δασοτεχνική γνώση/τοπικούς φύλακες και “καθαρίζει” τα σύνορα αρμοδιοτήτων.
- Κατά / Ρίσκα
- Μεγάλο μεταβατικό κόστος (νομικό, επιχειρησιακό, εκπαίδευση, υλικά).
- Κίνδυνος διπλής δομής στα WUI/εκκενώσεις (όπου το ΠΣ έχει κρίσιμη εμπειρία).
- Αν δεν στηριχθεί με σταθερή χρηματοδότηση πρόληψης, επαναλαμβάνει λάθη.
- (Απαιτεί: νέο νόμο, σύστημα ICS κοινό με ΠΣ, ενιαίο 112/dispatch, κοινά πρωτόκολλα.)
Β. Υβριδικό
Σώμα Δασοπυρόσβεσης στη Δασική Υπηρεσία για πρόληψη + αρχική επέμβαση (δάση/αγρο-δασικά),
Ενιαίο Εθνικό Κέντρο Συντονισμού με συμπροεδρία ΠΣ–Δασικής· ΠΣ ηγείται στα WUI/εκκενώσεις/πολυ-κίνδυνο.
Κοινή εκπαίδευση & δεδομένα, ενιαία τεχνολογία (risk maps, καύσιμα, τηλεμετρία), κοινοί δείκτες.
Γιατί είναι ρεαλιστικό: Δένει τα δυνατά των δύο κόσμων, χωρίς να «ξηλωθεί» το σύστημα. Ευθυγραμμίζεται με Goldammer (IFM) και ευρωπαϊκές καλές πρακτικές.
Γ. Παραμονή ως έχει, με βαθιές μεταρρυθμίσεις (inside-ΠΣ)
Εσωτερική “δασική” εξειδίκευση στο ΠΣ (wildland modules), σύμβαση-πλαίσιο με Δασική για fuels/πρόληψη, δεσμευτικοί στόχοι πρόληψης.
Λιγότερο πολιτικά/νομικά δύσκολο, αλλά θέλει ισχυρή «κλειδωμένη» χρηματοδότηση για να αλλάξει κουλτούρα.
Κίνδυνος να μείνει στη θεωρία.
Τι δείχνουν τα στοιχεία/συστάσεις για την επιλογή
Η «επιστροφή» έχει νόημα μόνο αν φτιαχτεί πραγματικό Σώμα Δασοπυρόσβεσης (εξειδικευμένο, μόνιμο, με 12μηνη απασχόληση, όχι εποχικότητα), δεμένο με πρόληψη και ενιαίο συντονισμό. Αυτό είναι το πνεύμα των συστάσεων Goldammer και διεθνών παραδειγμάτων.
Η ΕΕ/Ελεγκτές επιμένουν σε στοχευμένη πρόληψη και επικαιροποίηση δεδομένων—αλλιώς καίμε πόρους χωρίς αποτέλεσμα.
Κοινωνική διάσταση: να επανέλθει η τοπική γνώση (αγρότες, συνεταιρισμοί, δασικοί συνεταιρισμοί) στην αρχική προσβολή· σήμερα λείπει.
Αν επιλεγεί «επιστροφή» ή το υβριδικό, πώς υλοποιείται χωρίς ρίσκα
- 12–24 μήνες οδικός χάρτης
- Νομοθέτηση: καθαρή κατανομή αρμοδιοτήτων· ICS κοινό ΠΣ–Δασική· ενιαίο κέντρο επιχειρήσεων.
- Στελέχωση: μόνιμο προσωπικό δασοπυρόσβεσης (δασολόγοι/δασοπόνοι + wildland crews), επαγγελματικά πρότυπα τύπου INFOCA.
- Εκπαίδευση: κοινά δόγματα (αρχική επίθεση, έλεγχος μετωπών, έμφαση σε fuel breaks). Ετήσιες ασκήσεις.
- Πρόληψη με δεσμευτικούς στόχους:
- % προϋπολογισμού στην πρόληψη (στόχος ≥50%, benchmark Πορτογαλία 61%).
- km αντιπυρικών ζωνών συντηρημένα, ha καυσίμων υλών διαχειρισμένα, % αρχικών επιθέσεων <1 ha (benchmark INFOCA 70–80%+).
- Δεδομένα & τεχνολογία: ενοποιημένα risk maps, fuel models, real-time τηλεμετρία, ανοικτά δεδομένα για αιτίες/αξιολόγηση. Οι Ελεγκτές ΕΕ το ζητούν ρητά.
- Πιλοτική εφαρμογή: π.χ. Ανατολική Μακεδονία & Θράκη (Δαδιά, Έβρος) ως πιλοτική Περιφέρεια με πλήρες σετ πρόληψης + ειδικές ομάδες αρχικής προσβολής, λόγω ρίσκου και πρόσφατης εμπειρίας.
- Να επιστρέψει; Μόνο αν η «επιστροφή» σημαίνει νέο, επαγγελματικό Σώμα Δασοπυρόσβεσης στη Δασική Υπηρεσία με σταθερή χρηματοδότηση πρόληψης και ενιαίο συντονισμό με το ΠΣ. Αυτό ευθυγραμμίζεται με Goldammer και τα πιο επιτυχημένα ευρωπαϊκά παραδείγματα.
- Εναλλακτικά, ένα ισχυρό υβριδικό μοντέλο μπορεί να δώσει γρηγορότερα αποτελέσματα χωρίς αναταραχή, αρκεί να «κλειδώσουν» οι στόχοι πρόληψης και ο κοινός επιχειρησιακός έλεγχος.
Το “υβριδικό” μοντέλο λύση για την Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης
Οπως γίνεται αντιληπτό, η συνέργεια των αρμοδίων φορέων και ο σωστός συντονισμός μπορούν να φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, της δασοπροστασίας και της δασοπυρόσβεσης.
Το Θρακικό Πρακτορείο Ειδήσεων ζήτησε απο ειδικό αναλυτή – σύμβουλο, πρώην στέλεχος του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, με ευθύνη στη δασοπυρόσβεση και δασοπροστασία, με τη βοήθεια της τεχνολογίας να εξεταστεί το σενάριο της εφαρμογής του “υβριδικού” μοντέλου διαχείρισης στην Αν. Μακεδονία και Θράκη.
Ομολογουμένως οι προτάσεις είναι σημαντικές και σοβαρές:
Υβριδικό Σχέδιο Δασοπυρόσβεσης για την ΑΜΘ
🎯 Στόχος
- Ενοποίηση πρόληψης, διαχείρισης καυσίμων και αρχικής προσβολής από τα Δασαρχεία.
- Διατήρηση της επιχειρησιακής ηγεσίας του ΠΣ σε WUI, εκκενώσεις, βαριά καταστολή.
- Ενιαίο συντονιστικό κέντρο (ICS) στην Περιφέρεια ΑΜΘ με βάση το ΙΟΛΑΟΣ 2.
🏛 Δομή Διοίκησης
- Ενιαίο Κέντρο Επιχειρήσεων στην Κομοτηνή με στελέχωση από ΠΣ, Δασαρχεία, Περιφέρεια.
- Κοινά πρωτόκολλα (ΙΟΛΑΟΣ 2) για ειδοποίηση, αποστολή δυνάμεων, εκκενώσεις.
- Δασαρχεία: fuels, αντιπυρικές ζώνες, αρχική προσβολή στο δάσος.
- ΠΣ: WUI, εκκενώσεις, αεροπορικός συντονισμός, διαχείριση μεγάλων συμβάντων.
- ΟΤΑ: μηχανήματα έργου, υδροφόρες, ενημέρωση/εκκενώσεις.
👥 Δυνάμεις
- 6–8 ομάδες δασοπυρόσβεσης (20 άτομα η κάθε μία), μόνιμες, κατανεμημένες σε Έβρο, Ροδόπη, Ξάνθη, Δράμα, Καβάλα, Θάσο/Σαμοθράκη.
- Εκπαίδευση σε ταχεία αρχική επέμβαση (<15–20′), εργασία σε fuel breaks, χρήση UAV.
- Προωθημένη στάθμευση εναέριων μέσων: Αλεξανδρούπολη (για Δαδιά), Καβάλα (για Θάσο–Παγγαίο).
- Helispots/υδροληψίες σε Θάσο και Σαμοθράκη.
🌲 Πρόληψη & Έργα
- 600 km/έτος αντιπυρικές ζώνες (Δαδιά–Σουφλί–Λευκίμη, Ίασμος–Γρατινή, Σταυρούπολη, Παγγαίο–Θάσος).
- 10.000 ha/έτος διαχείριση καυσίμων (αραιώσεις/καθαρισμοί σε WUI).
- 20.000 km/έτος συντήρηση δασοδρόμων.
- 3.000 σημεία υδροληψίας καταγεγραμμένα σε GIS.
- Ειδικά στη Δαδιά: θερμικές κάμερες + UAV περιπολίες.
📡 Τεχνολογία & Δεδομένα
- UAV/θερμικές κάμερες για ανίχνευση εστιών και real-time εικόνα.
- Ενιαίο GIS με ζώνες AntiNero, WUI, σημεία υδροληψίας, Natura.
- Ενεργή χρήση Copernicus/EFFIS για αποτυπώσεις.
- Dashboard με KPIs ανά τρίμηνο (διαφάνεια προς πολίτες).
📊 Δείκτες Απόδοσης (KPIs)
- ≥70% φωτιές περιορίζονται <1 ha (12 μήνες) → ≥80% (24 μήνες).
- Χρόνος πρώτης άφιξης ≤15′ WUI / ≤20′ δάσος (στόχος 12′–18′ σε 2 χρόνια).
- ≥600 km ζώνες/έτος, ≥15.000 ha fuels/έτος, ≥90% βατότητα δασοδρόμων.
- ≥50% του προϋπολογισμού στην πρόληψη.
- ≥2 κοινές ασκήσεις ICS/τρίμηνο σε κάθε Π.Ε.
🗓 Χρονοδιάγραμμα
- 0–3 μήνες: ίδρυση ομάδων, ενεργοποίηση Ενιαίου Κέντρου, επικαιροποίηση ΙΟΛΑΟΣ 2.
- 3–6 μήνες: στάθμευση μέσων σε Αλεξανδρούπολη–Καβάλα, έναρξη UAV περιπολιών, ασκήσεις.
- 6–12 μήνες: πλήρης λειτουργία ομάδων initial attack, πρώτη αξιολόγηση KPIs.
- 12–24 μήνες: κλιμάκωση έργων πρόληψης, διασυνοριακή άσκηση, ενσωμάτωση rescEU/DHC-515.
💰 Ενδεικτικό Κόστος (ετήσιο για ΑΜΘ)
- Ομάδες initial attack: ~8 εκ.€
- Τεχνολογία (UAV, GIS, κάμερες): 2–3 εκ.€
- Fuels/αντιπυρικές ζώνες: 10–12 εκ.€
- Δασόδρομοι & υδροληψίες: 3–4 εκ.€
✅ Συμπέρασμα
Η Ανατολική Μακεδονία & Θράκη μπορεί να αποτελέσει πιλοτική Περιφέρεια:
- Δασαρχεία με μόνιμες ομάδες δασοπυρόσβεσης (πρόληψη + αρχική προσβολή).
- ΠΣ με πλήρη επιχειρησιακή ηγεσία σε WUI/εκκενώσεις.
- Περιφέρεια με Ενιαίο Κέντρο ICS (ΙΟΛΑΟΣ 2).
Έτσι, μειώνονται οι μεγάλες καταστροφές, ενισχύεται η πρόληψη και αξιοποιείται η ευρωπαϊκή συνεργασία.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου