Πως ο πόλεμος “αναβάθμισε” τα ξεχασμένα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας NewsRoom NEWSROOM 20/02/2023

Δεν υπάρχουν σχόλια

 


Σύμφωνα με άρθρο του Φώτη Φωτεινού στο capital.gr η ανταγωνιστικότητα κάθε σύγχρονου λιμένα “περνά” μέσα (και) από τις οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις.

Η ανωτέρω παραδοχή “κουμπώνει” απόλυτα στις περιπτώσεις των λιμάνων Αλεξανδρούπολης, (κατά κύριο λόγο) και Καβάλας, τα οποία λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων – διεκδικούν έναν πιο σύνθετο ρόλο.

Μπορεί σε απόλυτα οικονομικά μεγέθη, τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας να θεωρούνται αρκετά “μικρά” (το 2021, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολις σημείωσε κύκλο εργασιών 1,5 εκατ. έναντι 0,6 εκατ. το 2020), ωστόσο διαθέτουν ισχυρή “δυναμική”, εξαιτίας της γεωγραφικής τους θέσης. (αποφυγή στενών Βοσπόρου και Ρωσο-Ουκρανικός πόλεμος)

Τα όσα έχουν συμβεί τα τελευταία χρόνια και κυρίως, με την έναρξη του ρωσο-ουκρανικού πολέμου αλλά και την άυξηση των τελών διέλευσης του Βοσπόρου, έχουν αναβαθμίσει τη σημασία των λιμένων της περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης, με αποτέλεσμα η Ελληνική Πολιτεία να δρομολογήσει ενέργειες εκσυγχρονισμού των λιμένων, μέσω οδικών και σιδηροδρομικών συνδέσεων.

Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι η διοίκηση της Αν. Μακεδονίας και Θράκης, διοργανώνει αυτή την εβδομάδα δυο τεχνικές συναντήσεις σε Καβάλα και Αλεξανδρούπολη, με σκοπό να πιέσει την κυβέρνηση και τους αρμόδιους φορείς, ώστε να επισπεύσουν τα ήδη δρομολογημένα έργα (σιδηροδρομικά) για τα δυο μεγάλα λιμάνια της περιφέρειας. Στόχος να μην μείνουν στα χαρτιά αυτά τα μεγάλα έργα και χαθεί ακόμα μια μεγάλη ευκαιρία για την αναβάθμιση και ανάπτυξη της περιοχής, ώστε η περιφέρεα της ΑΜΘ να γίνει τα επόμενα χρόνια, ένα από τα κυριότερα διαμετακομιστικά κέντρα της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

  • Οι οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις των λιμανιών της ΑΜΘ

Στα τέλη του 2021 υπογράφηκε η σύμβαση για την Ανατολική Περιφερειακή Οδό Αλεξανδρούπολης, η οποία αποτελεί την οδική σύνδεση της Εγνατίας Οδού με τον λιμένα. Το έργο αφορά 3,03 χλμ. αστικής αρτηρίας και 0,5 χλμ. συνδετήριου κλάδου με το λιμάνι.

Αντίστοιχα, τα τελευταία 2,5 χρόνια έχει “αναβιώσει” και η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα. Την εξεταζόμενη περίοδο διεξήχθησαν 54 σιδηροδρομικά δρομολόγια πλήρους φορτίου από/προς τον λιμένα Αλεξανδρούπολης, κυρίως στρατιωτικού υλικού.

Παράλληλα, η ΕΡΓΟΣΕ έχει προκηρύξει το έργο της αναβάθμισης και του διπλασιασμού της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, αρχικού προϋπολογισμού 1,07 δις ευρώ.

Το έργο – μεταξύ άλλων – περιλαμβάνει την κατασκευή περί τα 186 χλμ. κύριας σιδηροδρομικής γραμμής και βελτίωση – προσαρμογή των 15 σιδηροδρομικών σταθμών και στάσεων στο τμήμα “Αλεξανδρούπολη – Διδυμότειχο” και 19 σιδηροδρομικών σταθμών και στάσεων στο τμήμα “Διδυμότειχο – ελληνοβουλγαρικά σύνορα”.

Τόσο το Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, όσο και η πεδινή χάραξη Θεσσαλονίκη – Τοξότες εντάσσονται στο φιλόδοξο εγχείρημα της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμένων Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης με λιμάνια της Βουλγαρίας (Sea2Sea).

Εκτός από τις οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις και έπειτα από την απόφαση για τη ματαίωση της ιδιωτικοποίησης του λιμένα Αλεξανδρούπολης, το ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε την υλοποίηση έργων, ύψους 23 εκατ. ευρώ, με στόχο την ενίσχυση της εμπορευματικής δραστηριότητάς του, μέσω και της προμήθειας ανυψωτικών μηχανημάτων.

Επιπλέον,το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης μπορεί να αντλήσει ευρωπαϊκά κονδύλια, αφού εντάχθηκε στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών.

Δεν υπάρχουν σχόλια

Δημοσίευση σχολίου