Κομοτηνή: Εισάγουν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από Βουλγαρία χωρίς απόδοση ΦΠΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια


Σύμφωνα με σημερινό ρεπορταζ της εφημερίδας Xronos.gr, η Κομοτηνή γεμίζει με εισαγόμενα οχήματα από χώρες των Βαλκανίων, κυρίως Βουλγαρία και Ρουμανία, αλλά και οχήματα με πινακίδες από άλλες ελληνικές πόλεις.  Η φοροδιαφυγή προβληματίζει έντονα τους νόμιμους εμπόρους αυτοκινήτων, που καταβάλλουν όλους τους φόρους στο ελληνικό κράτος, αλλά δεν μπορούν να φανούν ανταγωνιστικοί στις χαμηλότερες τιμές που επιτυγχάνουν οι έμποροι που εισάγουν «μαύρα» οχήματα.

Δεν πληρώνουν ΦΠΑ, γλυτώνουν χιλιάδες ευρώ

Πανελλαδική αντίδραση στο φαινόμενο ήρθε από τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, κατά της φοροδιαφυγής Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) σε εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, στον απόηχο πορισμάτων ελέγχων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).

Πιο συγκεκριμένα, η ΑΑΔΕ διαπίστωσε εκ νέου φοροδιαφυγή σε υψηλό ποσοστό εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, για τα οποία ελέγχθηκε αν καταβλήθηκε ο ΦΠΑ. Από τις απαντήσεις των ξένων αρχών που έλαβε το τελωνείο το διάστημα 01/04/2021 έως 31/12/2021 προκύπτει ότι σε ποσοστό 34,2% δεν καταβλήθηκε ο οφειλόμενος ΦΠΑ.

Το μέσο πρόστιμο που καταλογίστηκε ανά όχημα ήταν 6.011€, ωστόσο –προφανώς- δεν εντοπίστηκαν όλα τα παράνομα εισαγόμενα οχήματα στη χώρα μας. Γι’ αυτό η αγορά μεταχειρισμένων παραμένει γεμάτη εισαγόμενα από τα Βαλκάνια για τα οποία δεν έχει καταβληθεί ο ΦΠΑ, καθώς οι έμποροι αυτών τα πωλούν σε χαμηλότερες τιμές και παρόλα αυτά πετυχαίνουν μεγαλύτερους τζίρους, σε σύγκριση με το εάν τα εμπορεύονταν δια της νόμιμης οδού. Η απειλή προστίμου είναι σταγόνα στον ωκεανό μπροστά στα κέρδη, με δεδομένο ότι οι έλεγχοι –ιδίως στην αγορά της Κομοτηνής- είναι η εξαίρεση κι όχι ο κανόνας.

Κίνδυνοι για τους ανυποψίαστους αγοραστές οχημάτων

Από τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και την ΑΑΔΕ υπενθυμίζεται πάντως ότι οι τελωνειακές παραβάσεις και τα οφειλόμενα πρόστιμα «ακολουθούν» το όχημα, δηλαδή μπορεί να τα πληρώσει ο αγοραστής αυτού… ακόμη κι αν δεν γνώριζε πως βαρύνουν το όχημα!

Πιο συγκεκριμένα, εάν  δηλαδή  ένας  πελάτης  αγοράσει  ένα  αυτοκίνητο  για  το  οποίο  ο  εισαγωγέας έμπορος μεταχειρισμένων έχει  διαπράξει  φοροδιαφυγή /λαθρεμπορία στο τελωνείο κι αυτό ανακαλυφθεί μεταγενέστερα, το όχημα δεσμεύεται από το κράτος, έως ότου εξοφληθούν όλα τα πρόστιμα και τελεσιδικήσουν τα ένδικα μέσα. Εάν τυχόν ο τελωνισμός πραγματοποιήθηκε (εικονικά) στο όνομα του αγοραστή, τα πράγματα είναι… ακόμη χειρότερα, καθώς το τελωνείο στρέφεται μόνο κατ’ αυτού!

Επομένως, από τις απάτες μη καταβολής ΦΠΑ για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα, εκτός από τους νόμιμους πωλητές λόγω αθέμιτου ανταγωνισμού και το κράτος λόγω μη απόδοσης φόρων που χάνουν έσοδα, κρύβονται μεγάλοι κίνδυνοι ακόμη και για τους ανυποψίαστους αγοραστές αυτοκινήτων.

Εκτός από ζητήματα οικονομικής φύσης, τίθενται και ζητήματα ασφάλειας. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα Κομοτηναίου που αγόρασε όχημα μάρκας ΦΙΑΤ, το οποίο είχε περάσει ΚΤΕΟ στη Βουλγαρία και –θεωρητικά- πληρούσε όλες τις νόμιμες προδιαγραφές ασφαλείας. Ωστόσο, όπως διαπιστώθηκε σε έλεγχο εντός Ελλάδας, το αυτοκίνητο δεν είχε… αερόσακο στη θέση του συνοδηγού, δηλαδή κρύβονταν σοβαροί κίνδυνοι σε ενδεχόμενο τροχαίο ατύχημα. Επίσης, ο οδηγός κλήθηκε να καταβάλλει αρκετές εκατοντάδες ευρώ, προκειμένου να επιδιορθώσει το όχημα.

Σε άλλες περιπτώσεις, έχουν εντοπιστεί «πειραγμένα» χιλιόμετρα ή άλλες ελλείψεις στις προδιαγραφές ασφαλείας, όπως ΚΤΕΟ.

«Πανηγύρι» με τα παράνομα ΙΧ στην Κομοτηνή

Το τοπίο στην Κομοτηνή είναι ακόμη χειρότερο από την κατάσταση που εντοπίζει η ΑΑΔΕ σε πανελλαδικό επίπεδο. Εκτιμήσεις από κύκλους εμπόρους, θέλουν το λιγότερο 1 στα 2 μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που εμπορεύονται σε μάντρες της περιοχής, να είναι εισαγόμενα από Βουλγαρία ή Ρουμανία χωρίς απόδοση ΦΠΑ στην Ελλάδα και χωρίς επαρκή έλεγχο! Το φαινόμενο μάλιστα τείνει να ενταθεί διότι, πρώτον οι έλεγχοι που γίνονται είναι ενδεικτικοί μεν αλλά σε εξαιρετικά μικρό δείγμα και δεύτερον ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές στρέφονται στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων καθώς τα καινούργια έχουν ακριβύνει και επιπλέον παραδίδονται με πολύμηνες καθυστερήσεις.

Εκτός από τα οχήματα από χώρες των Βαλκανίων, το τελευταίο διάστημα παρατηρείται αυξητική τάση στην κυκλοφορία οχημάτων με πινακίδες από άλλους Νομούς στη Ροδόπη. Γνώστες αποδίδουν το φαινόμενο στη σωστή λειτουργία του Γραφείου Συγκοινωνιών Κομοτηνής, το οποίο πραγματοποιεί όλους τους νόμιμους ελέγχους προκειμένου να δώσει άδεια κυκλοφορίας σε όχημα, σε αντίθεση με Γραφεία άλλων Νομών που φαίνεται να κάνουν… τα στραβά μάτια σε παραλείψεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια

Δημοσίευση σχολίου