Να σημειωθεί δε, ότι για όλα τα στεγαστικά δάνεια παράχθηκε ανεπιφύλακτα και για το 100% του κεφαλαίου και των τόκων, όπου αυτοί υπάρχουν, η εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.
Συγκεκριμένα:
- Στην Α ζώνη της ελληνικής επικράτειας, δηλαδή Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης και Βορείου Αιγαίου χορηγήθηκαν κατά 100% επιδοτούμενα στεγαστικά δάνεια, στα οποία συγχρόνως χορηγήθηκε ως δωρεάν κρατική αρωγή το 35% του συνολικού ύψους κάθε δανείου, δηλ. 21.000 ευρώ.
- Στη Β ζώνη της ελληνικής επικράτειας, ήτοι παραμεθόριοι νομοί των Περιφερειών Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου χορηγήθηκαν κατά 90% επιδοτούμενα στεγαστικά δάνεια στα οποία επίσης χορηγήθηκε συγχρόνως ως δωρεάν κρατική αρωγή το 35% του συνολικού ύψους κάθε δανείου, δηλ. 21.000 ευρώ.
- Στη Γ ζώνη της ελληνικής επικράτειας, δηλ. λοιπή Ελλάδα εκτός από τα πολεοδομικά συγκροτήματα Αθηνών, Πειραιώς, Θεσσαλονίκης, Πατρών και Ηρακλείου, χορηγήθηκαν κατά 80% επιδοτούμενα στεγαστικά δάνεια.
- Στη Δ ζώνη της ελληνικής επικράτειας, δηλ. πολεοδομικά συγκροτήματα Αθηνών, Πειραιώς, Θεσσαλονίκης, Πατρών και Ηρακλείου χορηγήθηκαν στεγαστικά δάνεια με επιδότηση επιτοκίου σε ποσοστό 60% και δυνατότητα αποπληρωμής έως είκοσι δύο έτη.
Το
πρόγραμμα στεγαστικής αποκατάστασης των παλιννοστούντων ομογενών από
την πρώην ΕΣΣΔ είναι ένα χρόνιο δυσεπίλυτο ζήτημα, από την επί της
ουσίας μη ολοκλήρωση των προγραμμάτων, που αναπτύχθηκαν από το Εθνικό
Ίδρυμα Υποδοχής και Αποκατάστασης Ομογενών Ελλήνων (ΕΙΥΑΠΟΕ). Ενώ ο
ΕΙΥΑΠΟΕ με το νόμο 3072/2002 λύθηκε και τέθηκε σε εκκαθάριση και με την
υπ’ αριθμ. 265/2004 Κοινή Υπουργική Απόφαση η διοίκηση και η διαχείριση
των ακινήτων του πρώην ΕΙΥΑΠΟΕ περιήλθε στις Περιφέρειες, και μετά την
εφαρμογή του «Καλλικράτη», οι σχετικές αρμοδιότητες και η περιουσία του
ιδρύματος περιήλθαν στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις στη Διεύθυνση Αστικής
Κατάστασης και Κοινωνικών Υποθέσεων, η οποία μεταξύ άλλων είναι
υπεύθυνη για την επιμέτρηση των κατοικιών, την έκδοση των σχετικών
τίτλων ιδιοκτησίας, την παραχώρηση οικοπέδων, χωραφιών και ακινήτων.
Σήμερα,
ωστόσο, και υπό το βάρος της νέας καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης
πολλοί παλιννοστούντες από την πρώην Σοβιετική Ένωση έρχονται σχεδόν
καθημερινά αντιμέτωποι με διαταγές πληρωμής για το σύνολο της οφειλής
στεγαστικών τους δανείων. Αυτό συμβαίνει λόγω των διατάξεων του άρθρου
103 του ν.4549/2018 της κυβέρνησης «ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ» και της κατ’
εξουσιοδότηση του εκδοθείσας Υπουργικής Απόφασης
2/94253/0025/21.12.2018, που προβλέπουν ότι δάνεια με την εγγύηση του
Ελληνικού Δημοσίου μπορούν να ρυθμίζονται μεταξύ των πιστωτικών
ιδρυμάτων και των δανειοληπτών χωρίς την παρέμβαση του Ελληνικού
Δημοσίου!
Ενώ το όλο πρόβλημα επιδεινώνεται περεταίρω και από την
2/18649/0025/5-6-2020 Απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών της σημερινής
κυβέρνησης της ΝΔ, που αφορά τα δάνεια που δόθηκαν με την εγγύηση του
Ελληνικού Δημοσίου και κατ’ ουσία έδωσαν το «πράσινο φως» στα πιστωτικά
ιδρύματα για την αύξηση των πιέσεων απέναντι στους δανειολήπτες, με την
αποστολή ειδοποιητηρίων, περί μεταβίβασης των
ανεξόφλητων οφειλών
στις αρμόδιες ΔΟΥ ή μέτρων αναγκαστικής είσπραξης και κατάσχεσης σε
βάρος τους, ενώ – όπως έγινε γνωστό – απαιτούν από όποιον οφειλέτη ζητά
ρύθμιση των δόσεων του δανείου του, να αποποιηθεί την συγκεκριμένη μορφή
δανείου, που φέρει την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.
Να
σημειωθεί ότι ο αριθμός των παλιννοστούντων ομογενών που αντιμετωπίζουν
σήμερα το συγκεκριμένο πρόβλημα με το στεγαστικό τους δάνειο εκτιμιέται
σε περίπου 40.000 πανελλαδικά και αυτό που ζητούν πλέον είναι μια
ρύθμιση προκειμένου να μπορέσουν να σώσουν τα σπίτια τους, που για τους
περισσότερους ήταν όνειρο ζωής.
Με βάση τα παραπάνω Ερωτώνται οι
κ. Υπουργοί, σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προβεί η κυβέρνηση για να
επιλυθεί το πρόβλημα της ρύθμισης των δανείων των παλιννοστούντων
ομογενών από την πρώην ΕΣΣΔ προκειμένου να μην χάσουν τα σπίτια τους;
Οι Βουλευτές
Δελής Γιάννης
Στολτίδης Λεωνίδας
Δεν υπάρχουν σχόλια
Δημοσίευση σχολίου