Η επανεκκίνηση της οικονομίας στη Θράκη: ενα εγχείρημα που απαιτεί πολιτική – εθνική αποφασιστικότητα!

Δεν υπάρχουν σχόλια

*Του Παναγιώτη Πεντζουρίδη, Δημοσιογράφου, Γενικού Διευθυντή του Θρακικού Πρακτορείου Ειδήσεων
Η περιοχή της Θράκης, όχι εξορισμού, αλλά δυστυχώς λόγω λανθασμένων πολιτικών ετών πίσω, δεν είναι εκείνος ο χώρος που ισόρροπα και ισόνομα απολαμβάνει τα οφέλη μιας γενικής πολιτικής σε επίπεδο οικονομίας κυρίως, μιας και όλα τα υπόλοιπα ζητήματα έχουν έναν διπλό και τριπλό χαρακτήρα.
 
Και δεν απολαμβάνει αυτά τα οφέλη, διότι δεν είναι μόνο η χιλιομετρική απόσταση απο τα κέντρα λήψης αποφάσεων. Αυτά πολλές φορές “εκμηδενίζονται”, όταν υπάρχει η θέληση αυτών που είτε εκπροσωπούν το Ελληνικό Κοινοβούλιο στην περιοχή ως εκλεγμένοι είτε, γιατί οι τοπικά εκλεγμένοι παράγοντες αποφασίζουν να βγουν απο το “καβούκι” της τοπικής μιζέριας και της διαχείρισης καθημερινότητας, που τίποτα αναπτυξιακό και προοπτικό δεν αποδίδει.

Αυτή είναι η μία πλευρά του νομίσματος που καταλήγει στην ανεπάρκεια πολιτικού προσωπικού και προσωπικού χαμηλότερου των περιστάσεων.

Η άλλη πλευρά του νομίσματος καταλήγει στο τι έχει ως προτεραιότητα αυτή η χώρα και σε ποιους πυλώνες θέλει να στηρίξει το μοντέλο ανάπτυξης της επικράτειας. Εκτός των Αθηνών και των μεγάλων έργων σε αστικά κέντρα υπερπληθυσμιακά, υπάρχει η υπόλοιπη Ελλάδα και αν ναι, ως τι ακριβώς;

Για την νησιωτική χώρα, δεν θα μιλήσω, διότι εκεί το μοντέλο είναι συγκεκριμένο: ήλιος, θάλασσα και τα… “αγόρια” ή τα “κορίτσια” του τουρισμού! Μικρόπνοο το σχέδιο βέβαια, αλλά το ταμείο γεμίζει και έτσι κανείς δεν είναι παραπονούμενος!
 
ΜΕ ΤΗ ΘΡΑΚΗ;
Εκανα την μικρή παρένθεση πιο πάνω, για να δείξω ότι περίπου ο “αυτόματος πιλότος” αυτής της εφαρμοσμένης πολιτικής στη χώρα είναι πια… μάθημα για κάθε νεοέλληνα της α’ δημοτικού!

Με την περιοχή της Θράκης όμως, τα πράγματα δεν είναι εύκολα. Είναι μάλιστα το ακριβώς πολύ πιο σύνθετα. Πολύ πιο σοβαρά!

Και τούτο, γιατί η οικονομία της Θράκης, δεν διαθέτει λόγω και των καιρικών συνθηκών μία μακρά περίοδο καλοκαιρίας και άρα μεγάλης τουριστικής κίνησης, δεν διαθέτει τεράστιες γεωργικές εκτάσεις για να αποφέρει τους καρπούς του πρωτογενούς τομέα, δεν διαθέτει την τεράστια βιομηχανία που θα ισορροπούσε τις υπόλοιπες ελλείψεις.

Μία προσπάθεια, πραγματικής αναπτυξιακής πολιτικής αναπτύχθηκε απο τα μέσα του 1985 έως το 2000, αλλά και εκεί πάλι τα “τρωκτικά” δημιούργησαν τα χιλιάδες μέτρα βιομηχανικών και βιοτεχνικών νεκροταφείων, με τα εκατοντάδες εκατομμύρια να φεύγουν απο την τοπική οικονομία και να γίνονται “καπνός” προς άλλες θυρίδες και οικονομικούς παραδείσους.

Απο τις αρχές του 2000, η Θράκη δέχεται το μεγάλο πλήγμα και μπαίνει στη βαθιά ύφεση της αποβιομηχάνισης, της ανεργίας της εσωτερικής μετανάστευσης και σε συνδυασμό με το ‘πάγωμα” της οικοδομικής δραστηριότητας και της κατασκευής μεγάλων δημοσίων έργων, πλέον η περιοχή κατέληξε να είναι χώρος παραμονής ηλικιωμένων, δημοσίων υπαλλήλων, στρατιωτικών, φοιτητών και ελαχίστων ΗΡΩΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΩΝ που παρέμειναν σε πείσμα των καιρών μέχρι και σήμερα.

Ενα αντιπαραγωγικό μοντέλο, αντιαναπτυξιακό, που μόνο δημιουργία “δεξαμενής εξαρτώμενων ψηφοφόρων και πολιτών” δημιούργησε, η Θράκη, είναι η τελευταία περιοχή σε ανάπτυξη σε όλη την Ευρώπη, σε όλη τη χώρα, σε όλα τα Βαλκάνια.

ΤΟ “ΧΤΥΠΗΜΑ” ΤΗΣ ΠΑΡΑΛΛΗΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Και μέσα όλο αυτό τον ορυμαγδό, υπήρξε και η μεθοδευμένη ανάπτυξη της διζωνικής οικονομίας απο πλευράς Τουρκίας, που διέκρινε το κενό της Ελληνικής Πολιτείας.

Προώθησε το επιχειρείν συγκεκριμένων μονάδων μουσουλμανικών κεφαλαίων με τουρκική επιτήρηση, δημιούργησε “θύλακες” επιχειρηματικών κύκλων και έστρεψε μία αγοραστική δύναμη που είχε κατανεμηθεί στο σύνολο της αγοράς της Θράκης, μόνο στα καταστήματα εκείνα που διαχειρίζονται οι μουσουλμάνοι συμπολίτες μας, ένα παιχνίδι που ούτε οι ίδιοι οι επαγγελματίες κατάλαβαν πως έγινε, αλλά είχε “ευτυχή κατάληξη” για τους ίδιους και την οικονομία τους.

Με διαφημίσεις και προγράμματα προνομιακά, μέσα απο τα τουρκόφωνα ΜΜΕ, προωθούνται οι δράσεις τους, τα προιόντα κυρίως απο την Τουρκία αλλά και τη Βουλγαρία (σ.σ. πάλι τουρκικών συμφερόντων), η κίνηση στα καταστήματα, πολυκαταστήματα και e-shop των μουσουλμάνων είναι τεράστια σε αντίθεση με τη μηδαμινή έως μηδενική των χριστιανικών καταστημάτων.

Και εννοείται, ότι ο αθέμιτος αυτός ανταγωνισμός, που στήθηκε εν μέσω της 10ετούς οικονομικής κρίσης και περισσότερο και εν μέσω κορονοϊού, τώρα κάνει την επανεκκίνηση της τοπικής οικονομίας, ιδιαίτερα για τις  επιχειρήσεις μή μουσουλμάνων επιχειρηματιών, απο δύσκολη έως αδύνατη. Διότι εκτός των άλλων, οι “στρόφιγγες” των Τραπεζών για τις επιχειρήσεις είναι “κλειστές”, ενώ τόσο η Ziraat Bankasi όσο και άλλες επιχειρήσεις διαχείρησης δανείων μέσω Ιδρυμάτων Πληρωμών της Τουρκίας “αλωνίζουν” τη Θράκη και στηρίζουν κάθε έναν μουσουλμάνο επιχειρηματία που θέλει να παραμείνει ενεργός στο επιχειρείν της περιοχής.

Παρ’ όλα τα προβλήματα της Τουρκικής Οικονομίας και την πτώση της Τουρκικής Λίρας, τα χρήματα της “εξωτερικής πολιτικής και διπλωματικής οικονομίας” για την Τουρκία δεν παύουν να υπάρχουν. Μάλιστα, πολλά εξ’ αυτών διοχετεύονται και μέσω της Ομοσπονδίας Τούρκων Δυτικής Θράκης απο ευρωπαϊκό επίπεδο, με επιχειρηματίες που ζουν και δρουν σε Γαλλία – Βέλγιο – Γερμανία – Ολλανδία, που αγοράζουν ακίνητα και επιχειρήσεις στη Θράκη, για να μην φαίνεται άμεσα το σχέδιο του ελέγχου και της ανάπτυξης της παράλληλης οικονομίας στη χώρα μας και δη στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης.
 
 ΕΘΝΙΚΟ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑ

Η επανεκκίνηση της οικονομίας της Θράκης, η ισορρόπηση του ανταγωνισμού που έχουν επιφέρει ξένοι παράγοντες, η ισόνομη κατανομή αναπτυξιακών κονδυλίων καταρχήν και η δημιουργία ενός ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΘΡΑΚΗΣ, είναι ένα ΕΘΝΙΚΟ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑ, που δεν μπορεί να περιμένει…

Δεν μπορεί να περιμένει τις μελέτες και τα ευχολόγια καμιας Διακομματικής Επιτροπής για τη Θράκη, που μέχρι σήμερα έχει κριθεί ΑΝΕΠΑΡΚΗΣ και μόνο κατ’ όνομα ΥΠΑΡΚΤΗ. Η επιτροπή αυτή, περισσότερο έχει το ρόλο του “απορροφητήρα” κραδασμών και διαμαρτυριών, παρά ένα ουσιαστικό γνωμοδοτικό όργανο για την κυβέρνηση.

Απουσιάζει ΜΑΚΡΑ η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ όλων των κυβερνήσεων απο την ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ στη Θράκη, εδώ και δύο δεκαετίες τουλάχιστον!

Και για να μην μακρυγορώ, αν και μπορώ να γράφω ακατάπαυστα, αναφέρω τα άμεσα και ακόλουθα:

-Δημιουργία Ειδικού Καθεστώτος – στο πλαίσιο του υπάρχοντος Αναπτυξιακού Νόμου – μόνο για τη διατήρηση των υπαρχόντων επιχειρήσεων, με χρηματοδοτήσεις, με ελαφρύνσεις φόρων και παράλληλα κίνητρα δημιουργίας νέων βιοτεχνιών – βιομηχανιών που να έχουν τη δυνατότητα με δεκαετές πλαίσιο προσαρμογής να αντέχουν στον τριεθνή ανταγωνισμό των γειτονικών οικονομιών.

-Επαναφορά της Επιδότησης Κόστους Εργασίας – στο 24% –  ΜΟΝΟ για τις ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ της ΘΡΑΚΗΣ, με μηναία εκκαθάριση, δεδομένης της μηχανοργάνωσης του κράτους σε όλα τα επίπεδα.

-Δημιουργία Ταμείου Ατοκης Κρατικής Χρηματοδότησης με μκροδάνεια ύψους έως 25.000 ευρώ για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας νέων απο 21 ώς 30 ετών, χωρίς τραπεζικές δεσμεύσεις και κριτήρια.

-Υλοποίηση ΕΣΠΑ με μοναδικό άξονα τη Θράκη, για την ανασυγκρότηση και εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων τουριστικών μονάδων και τη διατήρηση θέσεων εργασίας και δημιουργίας νέων.

-Υλοποίηση ΕΣΠΑ για την εστίαση και το εμπόριο, για όλες εκείνες τις επιχειρήσεις που δεν έχουν πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό και άλλες χρηματοδοτικές πηγές.

-Διαγραφή του 30% του χρέους προς όλα τα Δημόσια Ταμεία (συμπεριλαμβανομένων Δήμων κλπ), για χρέη που δημιουργήθηκαν απο το 2008 και μέχρι σήμερα και πλαίσιο ρύθμισης μέχρι 240 δόσεις για το εναπομείναν υπόλοιπο των υποχρεώσεων.

-Απαλλαγή της καταβολής δημοτικών φόρων και τελών, για όλους τους δημότες των Δήμων Θράκης, για την επόμενη διετία, καμία αύξηση έμμεσων φόρων και διοχέτευση ειδικού τιμολογίου ενέργειας για τις κατοικίες της περιοχής, με ενέργεια απο Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, για να μπορέσει έτσι να αυξηθεί η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών έναντι της αγοράς.

-Δημιουργία Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης Θράκης, για την προώθηση του Πρωτογενούς τομέα.

Αυτα είναι μερικά, απο εκείνα που μπορεί άμεσα η σημερινή κυβέρνηση να υλοποιήσει, χωρίς επιπλέον κόστος, για να επαν-εκκινήσει την οικονομία της Θράκης πρακτικά και ουσιαστικά.

Υπάρχει όμως και ο Εθνικός και Μακρόπνοος Σχεδιασμός.
Το Εθνικό Εγχείρημα.

Ενα θέμα, για το οποίο θα υπάρξει, πολύ σύντομα, πρωτοβουλία παρουσίασής του και κατάθεσης σε όλη την κοινωνία της Θράκης για να προωθεί στην κεντρική εξουσία.

Αλλωστε, εάν η Θράκη δεν απαιτήσει και συνεχίσει να ΕΠΕΤΕΙ, η τύχη της, θα είναι ίσως χειρότερη απο τη σημερινή!

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΕΝΤΖΟΥΡΙΔΗΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια

Δημοσίευση σχολίου